vrijdag 6 april 2012

drie weken na de operatie

 

Vandaag is het drie weken geleden dat ik de operatie heb ondergaan. Al met al is het me niet echt meegevallen, mede door die tweede operatie natuurlijk. Maar nu gaat het dan toch elke dag een beetje beter.

Het is zo raar om de hele dag eigenlijk met eten bezig te zijn, elke twee a drie uur moet ik wat eten. We hebben een lijst gehad met wat we moeten eten en welke hoeveelheden, maar dat krijg ik echt nog niet op. Ook dat is een hele rare gewaarwording! Voor de operatie zou ik daar nooit genoeg aan hebben en nu, nu denk ik bij elke maaltijd, jeetje wat veel, dat krijg ik nooit op. Wie had dat gedacht!

Het volgende zouden we moeten eten:

2-3 sneden volkoren brood

1-2x magere vleeswaren

1-2x kaas 30+

klein beetje dieethalvarine

75-100 gram vlees, vis, kip of vleesvervanger

100-150 gram groente

1-2 aardappelen of 1 opscheplepel rijst of pasta

1 eetlepel bak-en braadproduct

4 bekers melk (=600ml)

2 porties fruit

en in totaal 1500 ml vocht (incl.. de melkproducten)

 

Daarnaast moeten we maagbeschermers gebruiken en vitaminesupplementen. En nee, niet de gewone van de drogist, nee, natuurlijk een hele dure via het internet, want anders krijg je niet genoeg vitamines binnen.

Zoals ik al zei, het bovenstaande krijg ik nog niet op, ik zit nu op ongeveer de helft, misschien iets meer. Het verschilt ook nog eens per dag.

Bijvoorbeeld gisteren, ik begon de dag met een beetje yoghurt met daarin banaan in stukjes. Dat ging goed, ik doe er dan ook een half uur over, maar dat is alleen maar goed. Daarna moest ik voor controle naar het ziekenhuis, dus dan loop ik al een eetmoment mis. Met de lunch heb ik een volkoren boterham met beenham en een beetje dieethalvarine gegeten. Om drie uur een halve appel, die vervolgens niet goed viel, veel pijn erbij en het gevoel te moeten braken. Zo fijn :-(.

‘s Avonds stukjes kipfilet met zilvervliesrijst en roerbakgroente. Na een paar hapjes, veel pijn, misselijk. Dus niet verder gegeten. En om negen uur ‘s avonds dan nog een volkoren beschuitje met 30+ kaas, omdat ik anders ‘s nachts naar word omdat ik te weinig heb gegeten deze dag.

Nou was het gister natuurlijk extreem, dat het eten gewoon niet lukt. De meeste dagen gaat het eigenlijk wel goed, behalve de melkproducten, daar heb ik vaker last van.

Gelukkig kan ik met gemak die anderhalve liter drinken op. Veel water en allerlei smaakjes thee doen wonderen. En soms een glas water met wat appelsap light erdoor om even een ander smaakje te hebben.

Gister dus bij de chirurg geweest voor controle. De wondjes zijn dicht, dus ik mag mijn beweging/sport gaan uitbreiden. Ik mag weer zwemmen en beginnen met buikspieroefeningen, de rest deed ik al. Vooral veel wandelen, ik loop dus nu al een half uur zonder pijn te krijgen. Daarna ben ik wel moe, maar voldaan. Mijn conditie is nog niet zoals die hoort te zijn, maar daar werken we aan.

En wat is dan het resultaat?

Vandaag op de weegschaal gestaan en de eerste 12 kilo zijn eraf! Dat betekent dat ik nu nog 139 kilo weeg.

En de centimeters gaan ook goed.

Borstomvang 7 cm eraf

Bovenbuik 6 cm eraf

taille 10cm eraf

heupen 7cm eraf

bovenbenen 8 cm eraf.

Dus dat gaat de goede kant op!!

En dan ben ik toch wel heel blij dat ik de beslissing heb genomen om de operatie te laten doen. En ook best een beetje trots op mezelf!

Volgende week gaan we weer naar de obesitaskliniek voor een sessie met de diëtiste, dus ik maak alvast een vragen lijstje, en volgende week horen jullie me wel weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten